Emre Kongar'ın Resmi* İnternet Sitesi


Kitaplar
   Emre Kongar Kitapların Listesi
   Green Bullet Remzi Kitabevi

Green Bullet Makaleler

Green Bullet Articles in English

Sürekli Yazılar

  Green BulletAydınlanma
  Green BulletBavul Dergi
  Green BulletMedya Notu
  Green BulletRemzi Kitap Gazetesi

Kitap Söyleşileri

  Green BulletNUTUK
  Green Bullet21. Yüzyılda Türkiye
  Green BulletABD'nin Siyasal İslam'la Dansı
  Green BulletBabam, Oğlum, Torunum
  Green BulletBen Müsteşarken
  Green BulletDemokrasimizle Yüzleşmek
  Green BulletHerkesten Bir Şey Öğrendim
  Green Bulletİçimizdeki Zalim
  Green BulletKızlarıma Mektuplar
  Green BulletTürk Toplumbilimcileri
  Green BulletYazarlar, Eleştiriler, Anılar
  Green BulletYozlaşan Medya ve Yozlaşan Türkçe

Yazılar

  Green BulletUyanan Ejderha: Çin
  Green BulletTrajikomik
  Green BulletKişisel - Genel

Emre Kongar Özgeçmiş Kısa Özgeçmiş

Emre Kongar CV Curriculum Vitae (in English)

Güncel Güncel Arşivi

www.kongar.org Ana Sayfaya Geri Dönüş


 

MEDYA NOTU

 

EMRE KONGAR

 

ZİYA GÖKALP ve SÖZÜN BÜYÜSÜ

 

 

Tayyip Erdoğan'ın Ziya Gökalp'tan bir şiir okuduğu için mahkûm olduğu iddiasının ardındaki gerçek, Murat Bardakçı tarafından aydınlatıldı.

Bardakçı'nın 22 Eylül 2002 tarihli Hürriyet'te yazdığına göre Tayyip Erdoğan'ın okuduğu şiirin ilk dört dizesi,

Minareler süngü, kubbeler miğfer
Camiler kışlamız, mü'minler asker
Bu ilahi ordu dinimi bekler
Allahu Ekber, Allahu Ekber

biçimindeydi.

Oysa Gökalp'ın 1912'de Balkan Savaşı sırasında "Asker Duası" adıyla yazdığı şiirin ilk beşliğinin aslı şuydu:

Elimde tüfenk, gönlümde iman,
Dileğim iki: Din ile vatan...
Ocağım ordu, büyüğüm Sultan
Sultan'a imdâd eyle Yârabbi!
Ömrünü müzdâd eyle Yârabbi!

Üstelik şiirin aslı beşer dizelik beş bölümden meydana geldiği halde, Erdoğan'ın okuduğu dizelerin ilk bölümü dört satırdı ve kafiyesi de şiirin öteki bölümleriyle tutmuyordu.

Ayrıca Tayyip Erdoğan, şiirin orduyu öven şu beş dizelik bölümünü de atlamış, okumamıştı:

Kumandan, zabit, babalarımız.
Çavuş, onbaşı, ağalarımız.
Sıra ve saygı, yasalarımız.
Orduyu düzgün eyle Yârabbi!
Sancağı üstün eyle Yârabbi!

Bardakçı, şiirin yazıldığı ortamın ve anlamının çözümlemesini de yaparak, bu dizelerin dinî değil vatanî nitelik taşıdığını söylüyor; ayrıca Recai Kutan'ın şiirin yazılış öyküsü olarak Ziya Gökalp'e atfen aktardığı olayların da tümüyle uydurma olduğunu, kanıtlarıyla belirtiyordu.

Bardakçı ertesi gün, 23 Eylül tarihli Hürriyet'te Ziya Gökalp'ın yazdığı öne sürülen şiirin aslında Cevat Örnek adlı bir şaire ait olduğunu, üstelik bu haberin 13 Mayıs 1999 tarihli Tempo dergisinde çıktığını ve kimsenin dikkatini çekmediğini de ekledi.

Yazıdan öğrendiğimize göre bütün bu kargaşaya, Türk Standartları Enstitüsü'nün "Türk ve Türklük" adıyla çıkarttığı bir kitapta, Örnek'in şiirini, Gökalp'ın imzasıyla yayımlayan emekli vali Ömer Naci Bozkurt yol açmıştı.

Güncel politika açısından da büyük önem taşıyan, Tayyip Erdoğan'ın aldığı cezadan dolayı seçimlere girememesinin ardında yatan bu "garip" olayı aydınlattığı için Bardakçı'yı kutluyorum.

Sanıyorum, "dinci" kesimdeki arkadaşlar, kendi özel tarihlerini ve kendi özel kültürlerini üretirken, biraz da gerçeklere uygun davransalar daha inandırıcı olabilirler.

Sevgili okurlarım anımsayacaklar, aynı türden bir saptırma, Mustafa Kemal'in Samsun'a gittiği Bandırma vapuru ile ilgili olarak, bu vapurun hiç de küçük ve derme çatma bir gemi olmadığı iddiasıyla gündeme getirilmiş, sonra Bandırma adında iki ayrı vapurun varlığı kanıtlanarak, aynen bu şiir olayında olduğu gibi dinci kardeşlerimizin söylediklerinin gerçek dışı olduğu ortaya çıkmıştı.

Bugün üzerinde durmak istediğim bir başka konu, üç önemli edebiyat insanının TRT 2'de yaptığı ve geçen yıl büyük bir lezzetle izlediğimiz Sözün Büyüsü adlı program.

Bu program, Erendiz Atasü'nün, Talat S. Halman'ın ve Mustafa Şerif Onaran'ın, çağırdıkları bir konukla birlikte, belli bir konu çevresinde yaptıkları edebiyat sohbetinden oluşuyordu.

Kimi zaman bir edebiyat türü, kimi zaman bir yazar, kimi zaman bir duygu ya da bir tema, bu tadına doyum olmayan sohbetlerin odak noktası oluyordu.

Konuk da edebiyat dünyasının önemli bir kişisi olduğundan izleyici, edebiyatımızın güncel gelişmelerini de izliyordu.

Böylece ekran başında oturanlar, bu "seviyesiz kültür egemenliğindeki medyada" gerçekten derinliği olan ve büyük ilgi çeken enfes bir programın tadına varıyorlardı.

Şimdi TRT yönetiminin bu programı kaldırmak niyetinde olduğunu duydum.

Aman yapmasınlar, çok yanlış olur:

Sadece kültür açısından değil, sevilen ve izlenen bir programı ekrandan kaldırmak açısından da.


  Bu siteden yapılacak alıntılarda kaynak gösterilmesi ahlak kurallarına uygun olacaktır.

Emre Kongar ile iletişim icin e-posta, site yöneticisi ile iletişim için e-posta

Son güncelleme tarihi 10 Aralık 2018

Valid HTML 4.01 Transitional