Emre Kongar'ın Resmi* İnternet Sitesi


Kitaplar

Green Bullet Makaleler

Green Bullet Articles in English

Sürekli Yazılar

Kitap Söyleşileri

Yazılar

Emre Kongar Özgeçmiş Kısa Özgeçmiş

Emre Kongar CV Curriculum Vitae (in English)

Güncel Güncel Arşivi

www.kongar.org Ana Sayfaya Geri Dönüş


 

MEDYA NOTU

 

EMRE KONGAR

 

MELİH CEVDET ANDAY VE HÜRRİYET GAZETESİ

 

Melih Cevdet Anday tam bir kültür insanı, Türk edebiyatına damgasını vurmuş önemli bir düşünür ve çok nitelikli bir sanatçıdır.

Hem soyut hem de somut düzlemde yazdığı romanlar (Raziye, Gizli Emir) tadına doyulmaz güzelliktedir.

Şiirleri, aralarında benim de bulunduğum pek çok okura yepyeni ufuklar açmış, sözcüklerin güzelliğiyle, imgelerin menevişlerinin erişilmez sentezlerinde, hepimizi alıp başka alemlere taşımıştır.

Cumhuriyet gazetesinde yayımlanan denemeleri ayrı bir güzelliktedir Melih Cevdet Anday'ın.

Her yazısında, evrensel kültür ile ulusal sorunların bir kesişme noktasını, her savında, o ana dek pek de düşünmediğiniz bir açıyı bulursunuz.

Her birimizi ayrı yönlere savuran 1980 askeri darbesi ile son bulan Ankara günlerimizde, o zamanlar ayrılmaz sandığım üçlü dostluğumuzun derin labirentlerinde, Enis Batur ve Ertuğrul Özkök'le birlikte, Melih Cevdet üzerinde uzun uzun konuştuğumuzu anımsıyorum.

Hürriyet Gazetesi, okurlarını, ülke sorunlarıyla aktif biçimde ilgilendirmek için, önerdikleri çözümleri gazeteye yollamalarını isteyen bir kampanya başlattığında, Melih Cevdet Anday'ın Telgrafhane adlı şiirini, bu kampanyanın simgesi olarak, televizyonlarda ve gazetede (tam sayfa olarak) kullandı.

Doğrusu kampanya için Melih Cevdet Anday'ın bir şiirinin kullanılması çok hoşuma gitmişti.

(Dilerim bu şiir için, Melih Cevdet Anday'a, telif hakkı da ödenmiştir. Aslında bu konuda kuşkularım var, çünkü medyada, bizzat kendi deneyimlerimden öğrendiğime göre, böyle yayımlanan şiir ve makaleler için, izin almanın ve teşekkür etmenin ötesinde her hangi bir ödeme yapılmıyor.)

Hürriyet'i bu kampanyada Melih Cevdet'in şiirini kullandığı için kutlarken, okurlarımdan, Bilişim Derneği yönetim kurulu üyesi Hülya Küçükaras'ın bu konudaki eleştirisini de hem sizlerle hem de Hürriyet'in yöneticileriyle paylaşmak istiyorum:

"Hürriyet'in ‘Ben Olsam' kampanyasında kullandığı Sn. Melih Cevdet Anday'ın ‘Telgrafhane' adlı şiirindeki yazım yanlışları beni çileden çıkarttı...Doğrusu ‘uyuyamayacaksın' olan sözcük ‘uyuyamıyacaksın', doğrusu ‘uyumayacaksın' olan sözcük ‘uyumıyacaksın' diye yazılmıştır; hani şair mi böyle yazmış diye açıp şiire de baktım; hayır, özgün metin yazım kurallarına uygun yazılmış. (Kaynak: Rahatı Kaçan Ağaç, M.C.Anday, Haziran-1997, Adam Yayınları, Sayfa: 93.) Bu özensizlik ve baştan savmacılık, anadilimize, şaire, şiire, okura hepsine birden saygısızlıktır elbet, ama en çok da kişinin kendi yaptığı işe saygısızlıktır!.. (Üstelik bu duyurular hazırlanırken kim bilir kaç göz bu işe emek vermiştir!..) Gazete sayfalarında ve televizyon ekranlarında çarşaf çarşaf sergilenen bu saygısızlığa ve çirkinliğe hangi yolları kullanarak tepki vereceğimi bilemediğimden, çıkış yolunu gene o sıcacık yüreğinizde buldum. Olur a bir Perşembe gününün köşe yazısına birkaç satırlık not düşülebilir diye düşündüm."

Evet, Küçükaras haklıdır: Bazen bir harf hatası bile tüm bir güzelliğe gölge düşürebiliyor.

Hele söz konusu yazı, Melih Cevdet gibi bir şairin bir şiiri olursa.

Türkiye artık uyanıyor...

Okur bilinçleniyor...

Genel yayın yönetmenlerinin, editörlerin, muhabirlerin ve düzeltmenlerin dikkatine...


  Bu siteden yapılacak alıntılarda kaynak gösterilmesi ahlak kurallarına uygun olacaktır.

Emre Kongar ile iletişim icin e-posta, site yöneticisi ile iletişim için e-posta

Son güncelleme tarihi 9 Aralık 2019

Valid HTML 4.01 Transitional