Emre Kongar'ın Resmi* İnternet Sitesi


Kitaplar

Green Bullet Makaleler

Green Bullet Articles in English

Sürekli Yazılar

Kitap Söyleşileri

Yazılar

Emre Kongar Özgeçmiş Kısa Özgeçmiş

Emre Kongar CV Curriculum Vitae (in English)

Güncel Güncel Arşivi

www.kongar.org Ana Sayfaya Geri Dönüş


 
MEDYA NOTU

 

EMRE KONGAR

 

SABAH'’TA VE HÜRRİYET'’TE İKİ ÖNEMLİ YANLIŞ

 

 

Sabah ve Hürriyet Türkiye’nin en çok satan gazeteleri.

Hürriyet, yıllık ortalama bazında ve Türkiye genelinde son yıllarda en çok satan gazete olarak görülüyor.

Sabah, satış sayıları bakımından hemen Hürriyet'’in arkasından geliyor ve kimi gün, hafta ya da aylarda, fiyat indirimi ya da ürün "promosyonu" nedenleriyle, Hürriyet’'in önüne geçebiliyor.

Özet olarak bu iki gazete, Türkiye’nin en çok satan gazeteleri.

Bugün sizlere bu iki gazetede gözüme çarpan oldukça önemli iki hatadan söz edeceğim.

Önce Sabah’'taki hata:

11 Haziran Pazar günkü Sabah Gazetesi'’nin ikinci sayfasında "Menzir Maksim’de Masa Kapattı!" başlıklı bir haber vardı.

Haberin bir yerinde aynen şöyle deniyordu: "Polis Müdürüyken adını duyuran, daha sonra DYP’'den milletvekili seçilip Emniyet Genel Müdürlüğü görevine kadar yükselen Necdet Menzir...."

Oysa Necdet Menzir'in istanbul Polis Müdürü iken adını duyurduğu ve DYP'’den milletvekili seçildiği doğruydu ama, hiç bir zaman Emniyet Genel Müdürü olmamıştı. Milletvekili seçildikten sonra Ulaştırma Bakanlığı yapmıştı.

Haberin zaten sadece "bilgi hatası" değil, aynı zamanda "mantık hatası" da içeren niteliği de buradan kaynaklanıyor, milletvekili seçilen biri "Emniyet Genel Müdürlüğü görevine yükselmez".

Aslında bu tür "ünvan hataları" basında sık sık görülüyor.

Örneğin, hiç bir zaman MİT Müsteşarlığı yapmamış olan Mehmet Eymür, Hürriyet ve Cumhuriyet gazetelerindeki bir haberde " MİT Müsteşarı" olarak geçmişti.

Sabah’'taki haber sadece bilgi değil, aynı zamanda mantık hatası da içerdiği ve gazetenin "denetim mekanizmalarından" geçerek sayfaya yansıdığı için önemli.

Genç muhabir arkadaşlar, iyi bilmedikleri konuları, daha deneyimli olan meslektaşlarına danışabilir ya da o konuda küçük bir araştırma yaparak bilgi eksiklerini giderebilirler.

Yazı işleri müdürleri de bütün haberleri okuyarak, bu tür hataları önlemekle görevlidirler gibi geliyor bana.

Hürriyet’'teki yanlış ise daha önemli ve biraz da komik:

11 Haziran tarihli Hürriyet Pazar Gazetesi'nde 24'’üncü sayfada "Kutsal Duman" adlı film hakkında bir tanıtım yazısı vardı.

Yazının bir yerinde "Hindistan’da, P:J. adında orta yaşlı bir Budist’le tanışan Ruth, ülkesine dönmekten vazgeçer. Zamanla genç Ruth ile orta yaşlı Guru P.J. arasında cinsellik de dahil herşeyin yaşandığı bir yakınlaşma doğar " deniliyor.

Ruth'’un Hindistan’da bir tarikata girdiği ve ülkesine dönmek istemediği doğrudur ama, P.J., orada tanıştığı Guru değil, tam tersine, annesi tarafından kandırılıp ülkesine geri getirildikten sonra, onu bu tarikattan kurtarması için para ile tutulan "tarikattan çıkarıcı" (cult exiter) Amerikalı uzmandır. Genç Ruth, "cinsellik de dahil herşeyi", Budist Guru ile Hindistan’da değil, kendisini tarikattan kurtarması beklenen Amerikalıyla, Avustralya’da yaşar.

Eskiden, Babıali'’de, "maç seyretmeden maç yazısı yazan spor muhabirlerinin yaptıkları yanlışlara ilişkin gülünç öyküler" anlatılırdı.

Bu kez de film seyredilmeden yazılan bir film yazısının yanlışlığı ortaya çıkmış.

Türkiye’nin en çok satan gazetesinde böyle bir yazının yazılabilmiş ve bütün denetimlerden geçerek sayfaya yansımış olmasını çok yadırgadım.


  Bu siteden yapılacak alıntılarda kaynak gösterilmesi ahlak kurallarına uygun olacaktır.

Emre Kongar ile iletişim icin e-posta, site yöneticisi ile iletişim için e-posta

Son güncelleme tarihi 2 Aralık 2019

Valid HTML 4.01 Transitional