Emre Kongar'ın Resmi* İnternet Sitesi


Kitaplar
   Emre Kongar Kitapların Listesi
   Green Bullet Remzi Kitabevi

Green Bullet Makaleler

Green Bullet Articles in English

Sürekli Yazılar

  Green BulletAydınlanma
  Green BulletBavul Dergi
  Green BulletMedya Notu
  Green BulletRemzi Kitap Gazetesi

Kitap Söyleşileri

  Green BulletNUTUK
  Green Bullet21. Yüzyılda Türkiye
  Green BulletABD'nin Siyasal İslam'la Dansı
  Green BulletBabam, Oğlum, Torunum
  Green BulletBen Müsteşarken
  Green BulletDemokrasimizle Yüzleşmek
  Green BulletHerkesten Bir Şey Öğrendim
  Green Bulletİçimizdeki Zalim
  Green BulletKızlarıma Mektuplar
  Green BulletTürk Toplumbilimcileri
  Green BulletYazarlar, Eleştiriler, Anılar
  Green BulletYozlaşan Medya ve Yozlaşan Türkçe

Yazılar

  Green BulletUyanan Ejderha: Çin
  Green BulletTrajikomik
  Green BulletKişisel - Genel

Emre Kongar Özgeçmiş Kısa Özgeçmiş

Emre Kongar CV Curriculum Vitae (in English)

Güncel Güncel Arşivi

www.kongar.org Ana Sayfaya Geri Dönüş


 

Melih Cevdet Anday'ın Bilinmeyen İki Dizesi

Emre Kongar

Melih Cevdet Anday kültürümüzün çok yönlü temsilcilerinden biridir:

Şairdir, romancıdır, tiyatro yazarıdır, deneme yazarıdır, çevirmendir...

Üstelik yazdığı alanların hemen hemen hepsinde çok başarılı olmuş, ödüller almış, klasik kültür açısından olduğu kadar popüler kültüre de mal olmuş yapıtlar üretmiştir.

Örneğin çevirdiği şiirler arasında Edgar Allan Poe'nun ünlü Annabel Lee'si pek çok insanın belleğinde onun enfes Türkçesiyle yer almıştır.

Orhan Veli ve Oktay Rifat'la birlikte, benim doğduğum yıl olan 1941'de yayınladıkları şiir kitabı Garip, Türkiye'de yepyeni bir şiir okulunun adı olmuştur.

Oyunları arasında Mikado'nun Çöpleri, romanları arasında Gizli Emir ve Raziye beni çok etkilemiş yapıtlardır:

* * *

Bugün kimsenin bilmediği, bizim evde yazılmış iki dizesini anlatmak istiyorum.

Yıl 1981, İş Bankası, kültürümüzü geliştirmek için ödüller koymuştu...

Ben de rahmetli İbrahim Cüceoğlu'nun koordine ettiği bu jürilerden birinde, Edebiyat Jürisinde üyeydim.

Başvuruları uzun uzun inceledikten ve tartıştıktan sonra, Melih Cevdet AndayÖlümsüzlük Ardında Gılgamış adlı şiir kitabıyla büyük ödüle layık bulduk.

O zaman Hacettepe'de öğretim üyeliği yapıyordum ve Ankara'da oturuyorduk; İstanbul'dan Ankara'ya gelen sanatçı ve edebiyatçı dostlarımız mutlaka bize uğrardı.

Melih Cevdet de tören için geldiği günün gecesi bizim evde yemekteydi.

Eşim Bilgi Devlet Planlama Teşkilatı'nda uzman olarak çalıştığı halde o gün büyük bir özenle bir akşam yemeği hazırlamıştı.

Melih Cevdet oğlum ve ikiz kızlarımla tanıştı, onları sevdi, bana kitaplarını imzaladı; fotoğraflar çekildi ve o gece sonsuzlaştırıldı.

İşte o iki dize o gece yazıldı bizim evde:

Gelirken eşim Bilgi'ye çok güzel tek bir büyük beyaz çiçek getirmişti.

Çiçeğin adının "starliçe" mi "straliçe" mi olduğu konusunda bir muhabbet açıldı aramızda.

Ben "starliçe" diyordum, Melih Bey "straliçe" olduğunda ısrar ediyordu.

Çiçeğin zambakgillerden geldiğini, zambakların "kraliçesi" niteliği taşıdığını, bu nedenle isminin "kraliçe" ile uyumlu olarak "starliçe" değil, "straliçe" olduğunu söylüyordu.

Sonunda tabii bu "şairane" yorumu, biraz da Türkçe'ye "sözcük" kelimesini kazandıran bir dil uzmanı olduğu için kabul ettik ama, o bununla yetinmedi.

Bilgi'nin güzelliğini ve zarafetini vurgulamak için ona, bu çiçeğin adının geçtiği iki dize yazmak istedi.

"Bir karton var mı" dedi, hemen getirdim tabii.

Kartonun üstüne kendi el yazısı ile Bilgi için iki dize yazdı ve imzaladıktan sonra, çevresini boya kalemleri ile süsledi.

Böylece eşi bulunmaz bir belge bıraktı bize:

Olmuştu gönlümün sultanı
Zambaklar kraliçesi nice bir straliçe
                                       Melih Cevdet Anday
                                              26 Şubat 1982
                                            (Kongar'ların evi)

 


  Bu siteden yapılacak alıntılarda kaynak gösterilmesi ahlak kurallarına uygun olacaktır.

Emre Kongar ile iletişim icin e-posta, site yöneticisi ile iletişim için e-posta

Son güncelleme tarihi 16 Temmuz 2018

Valid HTML 4.01 Transitional